Alle automerken hebben hun eigen embleem (logo) en vaak ook een unieke slogan.
BMW had jarenlang “Freude am Fahren” en Mitsubishi ” De gestaalde Perfectie”
Auto emblemen of te wel auto logo’s zijn vaak in de loop van tientallen jaren geëvolueerd tot wat ze vandaag de dag zijn. De lezer van dit artikel heeft waarschijnlijk benzine in het bloed. We raden aan om de evolutie theorie van mensen met benzine in het bloed eens te lezen.
We hebben de meeste bekende auto merken en hun emblemen voor jullie op een rijtje gezet. Het logo van je eigen automerk zit er vast tussen en het is leuk deze achtergrond van je merk te weten. Voor autoschade klanten van de regio Sittard-Geleen hebben we nog een weetje. Het ontwerp van de vestiging Sittard is geïnspireerd op de Citroen DS, een van de allermooiste klassiekers. De Citroen DS heeft een aantal unieke kenmerken. Aan de voorzijde is de auto breder dan achter, er is een panoramische voorruit, en de daklijn loopt achter sterk af. Al deze kenmerken zijn terug te vinden in het gebouw.
Hieronder treft u een overzicht van de automerken en hun logo’s.
Alfa Romeo
Alfa Romeo heeft een van de meer ingewikkelde en sierlijke auto-emblemen en is vol van de Italiaanse traditie. Het origineel is gemaakt door Romano Catteneo, een Italiaanse tekenaar. Het embleem maakt gebruik van Milanese elementen, waaronder de Biscione (weergegeven aan de rechterkant van het embleem), die het huis van Visconti, de Milanese heersers in de 14e eeuw, betekent. De linkerkant toont een Milanees rood kruis op een witte achtergrond. In 1918 werd het embleem gewijzigd in een donkerblauwe surroundring met de woorden “Alfa-Romeo Milano”, samen met twee Savoyse dynastieknopen voor het koninkrijk van Italië. In 1925, onderging het verdere verandering om de lauwerkrans te omvatten die de overwinning van de Alfa P2 bij een kampioenschap behaalde en in 1945 toen de Italiaanse monarchie eindigde, werd het logo weer aangepast. Hoewel het op het eerste gezicht lijkt dat de gekroonde slang rode vlammen uit zijn mond schiet, is het eigenlijk een man die wordt verzwolgen. Dit deel van het symbool is zeer controversieel en lijkt de kruistochten te symboliseren, waarbij de christenen de Moren versloegen.
Aston Martin
Autofabrikanten houden van vleugels en Aston Martin is daarop geen uitzondering. De Britse autofabrikant werd in 1913 opgericht door twee heren, Lionel Martin en Robert Bamford. Terwijl ze Singer-auto’s in hun winkel in Bamford & Martin verkochten, kwamen ze op het idee om hun eigen voertuigen te produceren. Enkele jaren later veranderde de naam van Bamford & Martin naar Aston Martin Motors, geboren uit Martin’s naam en de Aston Clinton Hillclimb in Buckinghamshire. Het logo zelf staat voor snelheid (vandaar de vleugels), maar het is in de loop van de decennia geëvolueerd van eenvoudige op elkaar geplaatste A- en M-letters binnen een cirkel naar, in 1927, een V-vormig gevleugeld logo en vervolgens, in 1987, naar wat in wezen de moderne versie van nu voorstelt . Het embleem heeft tegenwoordig rechte vleugels en de naam Aston Martin voor en achter, en het is een van de elegantere merkemblemen die tegenwoordig bestaan. Aston Martin wordt ook heel erg geassocieerd met de James Bond films. Hier is een leuk artikel over James Bond en zijn Aston Martin auto’s.
Audi
Maak niet de fout om te denken dat Audi iets te maken heeft met de Olympische Spelen. De vier zilveren ringen symboliseren de fusie van de vier oudste autofabrikanten in Duitsland in 1932: Audi, DKW, Horch en Wanderer. Deze vier bedrijven vormden de zogenaamde Auto Union en aanvankelijk droegen alleen het Auto Union merk de vier ringen badge, terwijl de individuele autofabrikanten hun eigen logo’s gebruikten. In 1985 verdween de Auto Union-naam voor altijd en de naam Audi (een Latijnse afgeleide van de achternaam van oprichter August Horch, wat “horen” betekent) werd ingevoerd. Er gingen geruchten rond dat het embleem vier aangedreven wielen symboliseert uit het Quattro vierwiel aandrijvingssysteem, maar die bewering blijkt geen hout te snijden.
Bentley
Er zijn maar weinig namen in de auto-industrie die zoveel status hebben als de Britse fabrikant Bentley Motors. Het embleem toont een stevige “B” omringd door een reeks gespreide vleugels. Het motorkap ornament is vergelijkbaar, met een grote hoofdletter B en volière vleugels die naar achteren stromen. De betekenis van het embleem is de “B” die de naam Bentley weergeeft, naar Walter Owen Bentley, die het bedrijf in 1919 oprichtte. Het gevleugelde ontwerp linkt naar de oorspronkelijke bedrijfsnaam, Bentley Aero; het bedrijf vervaardigde oorspronkelijk rotatiemotoren voor vliegtuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Bmw
Onder BMW fanaten roept de betekenis van het BMW embleem enkele controverses op. De nieuwste interpretatie (laatste is de jaren 1920) is dat het embleem een propeller tegen een blauwe hemel betekent, die de vroege geschiedenis van BMW van het maken van vliegtuigmotoren vertegenwoordigt. Hoe aantrekkelijk deze verklaring ook is, de waarheid achter de embleem heel anders. Toen Bayerische Motoren Werke AG werd gevormd uit de vliegtuig fabricage van Rapp Motorenwerke in 1928, weerspiegelde het embleem de BMW-naam binnen een zwarte buitencirkel, en de blauw-witte vlag van de Beierse vlag werd binnen in het binnenste gedeelte toegevoegd. Het is enigszins geëvolueerd in de loop van de jaren, maar de veranderingen zijn klein geweest – lettertype, kleur van de lettertypen.
Bugatti
De initialen van Ettore Bugatti leven nog steeds in zijn embleem. Buggatti werd geboren in Italië, maar startte zijn bedrijf in 1909 in de Elzas in Frankrijk. Zijn auto’s werden ontworpen als vloeiende sculpturen, passend bij de artistieke neigingen van de familie Bugatti. Nadat Ettore stierf, zou er geen opvolger zijn om zijn naam voort te zetten vanwege de eerdere dood van zijn enige zoon. Er zijn minder dan 8.000 Bugatti’s gebouwd Het merk is door Volkswagen nieuw leven ingeblazen, die sindsdien enkele van de meest exotische (en dure) auto’s ooit heeft gebouwd, zoals de EB110 en de krankzinnige Veyron-supercar.
Citroen
Een heel plastisch embleem bestaande uit twee gebogen strepen. Toch zit er hele geschiedenis achter dit logo. Tot op vandaag herinnert de “dubbele chevron” ons aan de eerste producten van ondernemer André Citroën, en dat waren tandwielen. Die maakte hij al lang voordat hij auto’s begon te bouwen. Een V-vormige vertanding die rond 1900 revolutionair was en waarop Citroën een patent nam, zal uiteindelijk de grondslag worden voor het merklogo.
Cadillac
Het Cadillac-embleem dat je vandaag ziet, is een moderne versie, maar de oorspronkelijke wortels zijn nog steeds gemakkelijk herkenbaar. Het originele embleem vertegenwoordigde een familienaam, behorend tot Le Sieur Antoine De La Mothe Cadillac.
Net als veel andere auto emblemen is het in de loop der jaren geëvolueerd en de oorspronkelijke vorm was veel ingewikkelder dan wat je vandaag ziet Deze moderne versie is in gebruik sinds 2000 begon en is grotendeels beïnvloed door de Nederlandse schilder Piet Mondriaan. In 2014 maakte het embleem zijn meest recente verandering, verloor de laurierbladeren die de top omringden en vereenvoudigde het embleem terwijl het gemakkelijk herkenbaar bleef.
Ferrari
De Cavallino Rampante, oftewel “Steigerend paard” in het Italiaans, is het trotse icoon van een van de meest productieve autofabrikanten ter wereld, Ferrari. En het verhaal van de schepping van het embleem is bijna net zo exotisch en legendarisch als de autofabrikant zelf. Enzo Ferrari, de naamgenoot, vertelde een verhaal over zijn overwinning op het eerste Savio-circuit, waar hij graaf en gravin Enrico en Paolina Baracca ontmoette, ouders van een Italiaanse gevechtspiloot die waren aan gereisd met een vliegtuig met daarop een steigerend paard afgebeeld. De zoon was overleden, maar Enzo kreeg te horen dat het symbool hem geluk zou brengen . Het paard werd geadopteerd en een gele achtergrond werd gebruikt om de stad Modena, de locatie van de Ferrari-fabriek, te vertegenwoordigen. Maar het embleem kon aanvankelijk niet voor de auto’s worden gebruikt – het was alleen te zien op Ferrari’s publicaties en papieren sinds Alfa Romeo technisch gezien de auto’s bezat. Het schild embleem debuteerde in juli 1932 in de 24 Uur van Spa, en in 1963 begon Ferrari ook een reliëf versie van het steigerende paard te gebruiken, wat je vandaag nog steeds ziet.
Fiat
Fiats eerste werd ontworpen 1899 bovendrijven en zag eruit als een lederen lapje met daarop de bedrijfsinformatie. Het stamt uit een tijd waarin het merk haar allereerste rijtuig zonder paarden introduceerde. In 1901 werd een nieuw en beduidend moderner embleem geïntroduceerd: een blauw plaatje uit koper met in het midden de naam van het merk.
In 1904, werd het weer aangepast,en vervolgensin 1921 nogmaals. Van toen af aan stond de naam ‘Fiat’ in rode letters afgebeeld op een witte cirkel. De gestileerde laurierkrans rondom het logo was bedoeld om de zegevierende deelnames aan de eerste autoraces te vieren. De grootste aanpassing werd echter in 1968 doorgevoerd. Het lettertype veranderde volledig en elke letter – schuingedrukt – kreeg een apart hokje om in te wonen. Fiat wilde zich ermee als groep profileren. De achtergrondkleur was voortaan blauw.
Tot vlak voor de eeuwwisseling bleef het vervolgens stil rond het logo. Voor het nieuwe ontwerp werd teruggegrepen naar de stijl van 1921. Met dat verschil dat het nieuwe embleem een blauwe achtergrond genoot en gechromeerd was. De karakteristieke ‘A’ alsook de rand met de laurierkrans bleven weliswaar overeind.
De voorlopig laatste opfrisbeurt dateert van 2006. We herkennen het huidige logo aan de rode invulling, aan de verwijzing naar radiatorroosters van Fiats tot en met de jaren ’60 en aan zijn driedimensionale kenmerken. Die moeten wijzen op moderne technologie, Italiaans design, dynamisme en individualisme.
Ford
Het embleem van de Ford Motor Company heeft vanaf 1927 niet al te veel veranderingen ondergaan. Het originele embleem was druk en droeg de hele “Ford Motor Co. Detroit, Mich” formulering in op een zwart-witte achtergrond. Het eerste model van de Amerikaanse Grote Drie (General Motors, Ford en Chrysler) was de Ford Falcon.
Honda
Hoewel er niets bijzonders origineel of mysterieus is aan het eenvoudige maar aantrekkelijke zilveren Honda “H” embleem, is wat het symbool vertegenwoordigt cruciaal om Honda te begrijpen. Het bedrijf is vernoemd naar Soichiro Honda, de oprichter van het bedrijf – een monteur, tuner en racer die Honda uiteindelijk de grootste bouwer van motorfietsen in Japan en de op één na grootste Japanse automaker maakte. Honda’s consumentenmotoren zijn directe afleidingen van de versies die zijn gebouwd voor racen, en hun kwaliteit en betrouwbaarheid zijn even solide als hun eenvoudige maar prominente logo.
Hyundai
Op het eerste gezicht zou je Hyundai niet veel lof toezwaaien voor hun embleem. Maar het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft het ontworpen om meer te zijn dan alleen een Honda-logo dat op een kant staat. De Hyundai “H” vertegenwoordigt de naam, maar het is ingepakt in een ovaal om de eeuwigheid te weerspiegelen die Hyundai internationaal nastreeft. De “H” zelf is ontworpen om twee mensen te symboliseren die handen schudden.
Jaguar
Het Jaguar-embleem begon als verwijzing naar de Swallow Sidecar Company, die in 1935 de SS Jaguar produceerde. Het embleem bevatte de letters “SS” in een zeshoek bovenop de vleugels en staart van een adelaar. De springende kat verscheen in 1945 en is sindsdien niet veel veranderd. Het gebruik van de Jaguar-kat is bedoeld om kracht en behendigheid over te brengen, en Jaguar heeft ongelooflijk goed werk verricht door die ethiek te communiceren met de autowereld, vooral met auto’s zoals de nieuwe F-Type.
Lamborghini
Lamborghini’s logo verwijst terug naar het bezoek van Ferruccio Lamborghini in 1962 aan de boerderij van Don Eduardo Miura, waar vechtstieren werden gefokt. Zo sterk beïnvloed door de kracht en de aanwezigheid van deze dieren, besloot Lamborghini de stier als voorbeeld te nemen voor het embleem van zijn auto’s. Kort daarna begon hij de namen van vechtstieren en stierengevechtstermen te gebruiken voor zijn auto’s (behalve de Miura, die naar de fokker was vernoemd). Namen als Islero, Espada, Urraco, Jalpa, Diablo, Murcielago, Gallardo en Aventador roepen het snuivende stierembleem op. We proberen echter nog steeds de achtergrond van de Countach te achterhalen.
Lexus
We willen graag verder ingaan op de betekenis van het Lexus embleem, maar vanwege de enigszins beperkte geschiedenis (het luxe merk van Toyota maakte zijn introductie in 1989 in de wereld) en de eenvoud van het embleem, is er eigenlijk niet veel te vertellen. Er was aanvankelijk wat speculatie achter de Lexus-naam, bewerend dat het stond voor “Luxury Exports to the US”, maar de waarheid is dat Lexus is afgeleid van de naam Alexis, wat de oorspronkelijk geplande naam was. Uiteindelijk veranderde het naar “A Lexus” en daarna naar gewoon “Lexus”. Het embleem zelf is slechts een stijlvolle “L” binnen een ovaal, verder valt er niet meer te vertellen .
Lotus
Lotus-auto’s, opgericht door Anthony Colin Bruce Chapman, Hadden hun start als race- en wegauto’s. De initialen van Chapman zijn te vinden op het Lotus-embleem. In essentie is dit ongewijzigd sinds 1952 toen Lotus Engineering Ltd. werd opgericht. De oorsprong van de Lotus naam is onbekend. British Racing Green (BRG) wordt op de achtergrond gevonden, grotendeels als gevolg van de populariteit van de kleur op auto’s in de jaren vijftig en zestig. Het omringende geel belichaamt het zonnige perspectief dat Chapman zag voor zijn toekomst. Lotus-wagens kregen veel bekendheid, vooral in de Formule 1-races. Het bedrijf had het moeilijk in de jaren ’70 en begin jaren ’80 en werd vervolgens gered door de verkoop van de beroemde Lotus Esprit Turbo op de Amerikaanse markt. Jammer genoeg stierf Chapman op de leeftijd van 54, maar zijn bedrijf, na enkele keren van eigenaar gewisseld te hebben, produceert nu enkele van de best sturende auto’s. Hieronder vallen de Elise, Exige en Evora.
Maserati
Het Maserati Drietand-logo is grotendeels ongewijzigd gebleven sinds het voor het eerst op de Tipo 26 uit 1926 verscheen. Het iconische standbeeld van de god van de zee staat op de Piazza Maggiore in Bologna, Italië. Oficine Maserati heeft hier zijn eerste hoofdkwartier. Neptunus staat bovenop een fontein, krachtig zwaaiend met zijn beroemde drietandscepter. Het standbeeld diende als inspiratie voor het embleem samen met de kleuren van Bologna, rood en blauw.
Mazda
Het Mazda-logo dateert uit 1936, toen het werd gepresenteerd als een drievoudig gestapelde M voor “Mazda Motor Manufacturer”. Het logo werd naar verluidt geïnspireerd door Hiroshima’s eigen embleem, omdat het de geboortestad van het bedrijf is. Het werd geflankeerd door enkele vleugels die symbool stonden voor “behendigheid, snelheid en het vermogen om naar nieuwe hoogten te stijgen”. Toen, in 1959, Mazda begon met het produceren van personenauto’s, introduceerden ze een vereenvoudigd logo met een “M” in het midden van een cirkel. In 1975 schakelde Mazda over naar een nieuw merkimago. Vanaf dat jaar gebruikten ze alleen de Mazda-naam als auto-embleem, een combinatie van hoofdletters en kleine letters op dezelfde hoogte. In 1992 introduceerde de Japanse automaker een merksymbool. Dat bestond uit een cirkel in het midden van een gebogen diamantvorm en ingepakt in een grotere ovulaire vorm. Dit vertegenwoordigde de zogenaamde vleugels, zon en een cirkel van licht. Toen, in 1997, creëerde Mazda het logo dat nog steeds wordt gebruikt: een “M” binnen een vierkante ovaal dat ook een “V” -vorm en een omgekeerde vleugellijn. Dit i.v.m. het verlangen van het bedrijf om in de toekomst te zweven, te symboliseren. Het is makkelijk te zeggen dat dit hun meest aantrekkelijke logo tot nu toe is.
Opel
Veel autofabrikanten zijn niet gelijk begonnen met het producten van auto’s. Zo ook Opel In eerste instantie was Opel een fabrikant van naaimachines en motorfietsen.
Rond 1890 werd het logo volledig opnieuw ontworpen en in 1906 oefende de Art Nouveau-stijl (in Duitsland bekend als de Jugendstil) veel invloed uit op Opels beeldmerk. Dit was echter niet van lange duur. Van 1910 tot 1935 sierde het zogenaamde ‘Opel oog’, een embleem dat sterk beïnvloed werd door de Art Déco-beweging, de wagens van het Duitse bedrijf. In die periode werd het bedrijf overgenomen door General Motors. Zeven jaar na de overname, in 1936, maakte de Hindenburg (zeppelin vernoemd naar Paul von Hindenburg, een Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident) zijn eerste succesvolle vlucht naar Rio de Janeiro. Deze stad zou Berlijn aflossen als gaststad van de Olympische Spelen in 1940, die tevens gesponsord werden door Opel. Naar aanleiding van het evenement kiest Opel voor de zeppelin als nieuw logo.
In de loop der jaren werd het embleem steeds verder gestileerd. De zeppelin was niet langer relevant. Opel voegde vervolgens een vleugel toe aan het beeldmerk, wat doet denken aan een raket. In ’64 tenslotte kwam de ‘Blitz’ (bliksemflits) tevoorschijn. Sinds ’87 zijn er enkel nog summiere aanpassingen doorgevoerd en ook in 2002 en 2009. Sindsdien staat de merknaam in het logo gegraveerd.
Peugeot
Peper- en koffiemolens, fietsen en zaagbladen. Aanvankelijk maakten ze bij Peugeot veel, maar geen auto’s. In 1847 lieten Jules en Emile Peugeot het logo bij een goudsmid ontwerpen. De leeuw moest de veerkracht, flexibiliteit en snelheid van de beste zaagbladen symboliseren, gemaakt door Peugeot welteverstaan. En dat het dier ook het embleem is van Franche-Comté, de thuisregio van Peugeot, is wellicht geen toeval.
Mercedes-Benz
Mercedes Benz had in het begin van de 20e eeuw een handelsmerk nodig. Oprichter Gottlieb Daimler was in 1900 overleden. Zijn zonen Paul en Adolf gebruikten hun vader als inspiratie. Ze riepen het sterrenbeeld op het huis van Gottlieb op dat toekomstige welvaart voor zijn groeiende bedrijf vertegenwoordigde. Het symbool werd goed ontvangen door het bestuur van Daimler. In juni 1909 werden zowel de inmiddels beroemde driepuntige ster als een vierpuntige ster geregistreerd als handelsmerken onder de Daimler-naam. Het is de driepuntige ster die overleefde, wat Daimler’s doel vertegenwoordigt om hun motoren te gebruiken om voertuigen aan te drijven op lucht, land en zee. In 1916 was de ster gecentreerd in een cirkel. De ster heeft slechts kleine veranderingen ondergaan, eindigend met zijn huidige zilveren ster in een zilveren cirkel.
Mitsubishi
Voor Mitsubishi duiken we diep in de Japanse cultuur en geschiedenis. Al in 1875 voeren de schepen van Mitsubishi oprichter Yataro Iwasaki onder een vlag met drie ruiten gerangschikt in een driehoek. Het logo is een combinatie van twee familiewapens: drie ruiten van de familie Iwsaki en drie eikenbladeren van de familie Yamauchi die ook in het bedrijf zat.
Zelfs de naam “Mitsubishi” verwijst naar het logo. Mitsu betekent ‘drie’ en Hishi ‘waterkastanje’. Door zijn vorm (een ruit) verwijst het teken voor de waterkastanje in het Japans ook naar de geometrische figuur.
Nissan
Het huidige logo van Nissan is een chromen badge met simpelweg “NISSAN” in een zilveren rechthoek gecentreerd op een zilveren cirkel. De oorsprong begon met Nissan’s controle over DAT Motors, voorheen Datsun. Het Datsun-logo gebruikte de Datsun-naam in een blauwe rechthoek boven een rode cirkel – het “Rising Sun” -symbool van Japan, dat op de nationale vlag verschijnt. Het bestaande Nissan-logo ontstond in 2001, gebruikmakend van een meer moderne interpretatie van het originele embleem. Hierbij staat chroom voor verfijning, modernisme, creativiteit en perfectie in de producten van Nissan.
Porsche
Het is moeilijk om een aantrekkelijker embleem te vinden dan het beroemde gouden, zwarte en rode Porsche embleem. en het is gemakkelijk een van de meest duurzame emblemen in de autogeschiedenis. Het Porsche-logo is nauwelijks veranderd sinds de introductie in 1952 toen Ferdinand Porsche op zoek was naar een iconisch embleem. De meest voor de hand liggende verbinding is met de stad Stuttgart, waar het hoofdkantoor van Porsche is gevestigd. De stad ontstond op een stoeterij, vandaar de centraliteit van het paard. Het gewei en de rood-zwarte strepen in de omliggende kwadranten van het schild vertegenwoordigen het Koninkrijk Württemberg, een voormalige staat van de Bondsrepubliek Duitsland.
Renault
Louis Renault, werkzaam bij verwarmingsketelbedrijf Delaunay-Belleville, bouwde in 1898 z’n eerste auto met een De Dion motor. Omdat hij orders kreeg van potentiële klanten, richtte hij op 25 februari 1899 met z’n broers Fernand en Marcel het bedrijf Renault Frères op in Billancourt aan de Seine. De broers van Louis namen deel aan de in die tijd in Frankrijk zo geliefde lange afstandraces. Marcel won in 1902 de race van Parijs naar Wenen in een Renault. In 1903 kwam hij om het leven tijdens de race van Parijs naar Madrid. Nadat Fernand Renault in 1909 stierf, was Louis de enige eigenaar van het bedrijf.
Het Amerikaanse automerk AMC-Rambler behoorde in de jaren zestig ook tot het Renault concern. In 1979 wordt Renault eigenaar van American Motors Corporation (AMC) en in 1987 verkoopt Renault het weer aan Chrysler.
In 1994 vindt een beursgang plaats op de beurs van Parijs en in 1996 wordt Renault officieel een particulier bedrijf. De naam wordt veranderd in Renault SA.
Skoda
In het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk, in de stad Pilsen, was de Akciova Spolecnot Skodovy Zavody een belangrijke producent van scheepsonderdelen, wapens en machines. Na de eerste wereldoorlog, in 1918, behoorde Pilsen tot de nieuw gevormde staat Tsjechoslowakije waarna het bedrijf Skoda werd genoemd.
Men besloot auto’s te gaan bouwen en er werden licenties verkregen voor Sentinel stoomvrachtwagens en de Hispano-Suiza 37,2 hp, welke ontworpen was door Marc Birkigt.
In 1925 werd de autofabriek Laurin & Klement in Mladá Boleslav overgenomen. Nadat de meeste modellen van dat merk uit productie waren genomen, werd vanaf 1929 de naam Laurin & Klement niet meer gebruikt. Er werden vanaf dat moment auto’s gebouwd die van het oude merk waren afgeleid.
De introductie van het model 420, in 1933, was een keerpunt voor Skoda. Het was een moderne auto met ruggegraat chassis, pendelassen en rondom onafhankelijke wielophanging. Na de 2e wereldoorlog, in 1945, werd Skoda genationaliseerd.
In 1959 startte de bouw van een nieuwe fabriek die op dat moment het grootste bouwwerk in zijn soort was in Tsjechoslowakije en vanaf 1964 had Skoda een grote moderne fabriek.
In de zeventiger jaren kreeg Skoda vanwege zijn wegligging een slechte naam. Dit kwam door de achterin geplaatste motor in combinatie met pendelassen. Omdat modernisering hoognodig was, ging men steeds meer gebruik maken van kennis en onderdelen uit het Westen, wat toen nogal bijzonder was voor een autofabriek uit Oost-Europa.
In 1990 werden besprekingen met Volkswagen gevoerd over een eventuele samenwerking, wat leidde tot het plan dat Volkswagen een meerderheidsaandeel kreeg in het Skoda concern.
Subaru
Subaru betekent eigenlijk “The Pleiades” in het Japans, verwijzend naar de sterren cluster in het stieren-sterrenbeeld. Het Subaru-embleem toont slechts zes sterren (Electra, Maia, Taygete, Asterope, Celaene en Alcyone) omdat deze het meest zichtbaar zijn voor het blote oog (afhankelijk van de locatie, het omgevingslicht, enz.). In 1953 fuseerden vijf bedrijven als één: Fuji Heavy Industries Ltd. De vijf kleine sterren vertegenwoordigen de samengevoegde bedrijven en de grotere zesde ster vertegenwoordigt de grotere firma.
Toyota
De meeste interpreteren het embleem van Toyota als een artistieke, opgeblazen interpretatie van de letter “T”. Het embleem heeft echter een betekenisvolle betekenis. De ovalen overlappen elkaar en symboliseren het vertrouwen tussen de automaker en zijn trouwe klanten. De witte ruimte die het embleem inneemt, duidt het toekomstige potentieel van Toyota aan. En de drie ovalen vertegenwoordigen samen de collectieve harten van de klant, de auto’s en de technologische mogelijkheden die voor ons liggen.
Volkswagen
Een van de grootste autofabrikanten ter wereld, Volkswagen, heeft toevallig een van de eenvoudigste emblemen in de branche. De autofabrikant heeft een eenduidig log met een V voor “volks” (mensen, in het Duits) en de W voor “wagen” (auto’s). Simpel en doeltreffend.
Volvo
De Volvo-naam is niet Zweeds, ondanks de oorsprong van de auto. Het komt van het Latijnse woord “Volvere”, voor “roll”. Volvo betekent “ik rol”, waarmee treffend de bedoelingen van een autobedrijf worden vastgelegd. Volvo’s originele embleem uit 1927 was een blauwe ovaal met de Volvo-naam gecentreerd op het logo. Gothenburg, Zweden, de locatie van de fabrikant, stond op een spandoek onder de naam. Toen, in 1930, begon Volvo zijn inmiddels beroemde logo te gebruiken: een cirkel met een pijl naar boven en naar rechts. Het is bedoeld om kracht, bescherming van zijn klanten, vooruit denken en innovatie te symboliseren. In 2014 vereenvoudigde Volvo hun toch al scherpe embleem. Ze verplaatsten de Volvo-naam helemaal in de cirkel in plaats van over de breedte te leggen. Op hun auto’s en SUV’s is het embleem van Volvo altijd gekoppeld aan een schuine dwarsbalk die overeenkomt met de richting van de pijl. Hierdoor wordt een gemakkelijk herkenbaar gezicht geboden aan hun opstelling. Het feit dat Volvo zijn merkimago niet heeft veranderd, zelfs nadat het werd gekocht door Geely of China, verzekert dat hun prioriteiten – veiligheid en levensduur – nog steeds intact zijn.