Spotrepair 

Voor kleine lakschade aan uw auto

Wat is een spotrepair?

De spotrepair reparatie methode is ontwikkeld om te voorkomen dat in bepaalde gevallen dat een heel onderdeel bij een beschadiging  zou moeten worden gespoten. Dan is het het ook logisch dat de schade aan de lak relatief klein moet zijn. We spreken van een spotrepair indien het totaal te spuiten oppervlak met lakschade niet groter is dan een A4-tje. Anders wordt er gesproken over een deelreparatie. Door de spotrepair techniek is het in veel gevallen mogelijk om een kleine lakbeschadiging aan uw auto zoals gebruikerskrassen, schaafkrassen, lakschade en steenslag te repareren zonder dat het gehele onderdeel gespoten hoeft te worden. Met andere woorden: een spotrepair is het plaatselijke bij spuiten van beschadigingen aan een auto. Dit uit zich dan in een beperkt materiaal verbruik, snelheid en kosten.

  • De toepassing van een spotrepair spuiten is afhankelijk van:de staat van de lak;
  • De ligging van het onderdeel;
  • De grootte en diepte van de beschadiging;
  • De kleur van het onderdeel;

Bijna altijd vindt het spuiten van een spotrepair op verticale delen plaats. Bij de voor en achterbumper maakt het niet uit waar de lakschade zit. Op motorkap, portieren, en spatborden kan nooit een spotrepair in het midden gemaakt worden. Dan is de kans groot dat de reparatie dan niet onzichtbaar is. Bij de reparatie wordt dus maar een klein gedeelte van het onderdeel opnieuw gespoten nadat oneffenheden in het oppervlak met plamuur en grondlak zijn weggewerkt.  Eerst wordt een kleurlaag dekkend gespoten, en in de meeste gevallen komt er nog een blanke laklaag overheen.  Op de overgangsgebieden tussen de nieuwe en oude laag ontstaat in eerste instantie een wat grover en ruwer oppervlak van de blanke lak. In  vaktermen heet dat gebied de uitspuit zone. Deze uitspuit zone wordt weg gepolijst met een speciale polijstmachine waardoor de reparatie plek onzichtbaar wordt. Onze schademanagers kunnen dit perfect beoordelen.


Een spotrepair is snel, onzichtbaar en prijs vriendelijk

Met de spot repair techniek herstellen we snel, budget vriendelijk en onzichtbaar. Bovendien spuiten we minder lak. Doordat we luchtdrogende grondlak, kleurlak en blanke lak gebruiken besparen we ook nog eens energie. Uiteindelijk is dus ook deze reparatiemethode vriendelijker voor uw budget en het milieu. In het algemeen is de reparatieduur voor een spotrepair 1 dag, dus in de ochtend brengen, einde dag weer ophalen. Elke gewenste lak kleur maken wij in eigen huis aan met professionele spuitmaterialen van Cromax (onderdeel van het bekende  Dupont en Axalta Coatings).

Voor een vrijblijvende prijsopgave voor een spotrepair of een grotere schade kunt u terecht bij één van onze vestigingen. U kunt ook kijken op de pagina AAS Dagherstel, waarbij een menukaart is weergegeven met de meest voorkomende kleine reparaties, zoals krassen en steenslag. De kosten voor een spotrepair staan hier overzichtelijk op weergegeven. In Limburg kunt bij  onze locaties in Heerlen, Kerkrade, Maastricht, Roermond, Sittard en Weert terecht voor het uitvoeren van deze kostenbesparende reparatie methode.

Is de schade aan uw auto groter zodat een spotrepair niet aan de orde is?  In dat geval kunnen we een offerte voor u maken voor de kosten van het schadeherstel aan uw auto. U kunt vrijblijvend en zonder afspraak bij ons langskomen voor advies.

Is de schade inderdaad groter en bent u All-risk verzekerd? Dat doet u er in de meeste gevallen verstandig aan om het schadeherstel bij uw verzekeraar te claimen

Spotrepair bumper
Spotrepair kosten bumper
In onderstaande video kunt u zien hoe een spotrepair in de praktijk uitgevoerd wordt.

WellColl is een Limburgs familiebedrijf met een een zeer brede dienstverlening rondom auto's, caravan & campers en bedrijfsvoertuigen. WellColl is in Limburg de grootste schadehersteller en heeft vestigingen in Heerlen, Kerkrade, Maastricht, Roermond, Sittard en Weert. Onder de vlag van Rentarolla is WellColl actief in autoverhuur en autolease.