Ford Falcon 1964

Een wel zeer bijzondere Ford Falcon

Ford Falcon 1964 in de steigers

We kregen van de heer en mevrouw Subglee de vraag om een deel van de restauratie aan hun Ford Falcon 1964 (meer info wikipedia) uit te voeren. Uiteraard dragen wij graag ons steentje bij aan dit bijzondere project.Deze prachtige oldtimer uit 1964 is in Californië gebouwd door Ford Motor Company. De  Ford Falcon 1964 werd geproduceerd van 1960 tot 1970 in verschillende uitvoeringen: een 2- en 4-deurs sedan en station, een 2-deurs hardtop-coupé, een cabrio, een sedan delivery en een pickup. Dit exemplaar is een 2-deurs hardtop in de top of the line Sprintuitvoering, die gekenmerkt werd door extra chroom tot zelfs onder de motorkap. De 2-deurs hardtop-coupé is slechts van 1963 t/m 1965 in beperkte aantallen gebouwd. Deze uitvoering werd vaak als race- en rally-auto ingezet vanwege het relatief lage gewicht. Tegenwoordig worden ze nog steeds ingezet bij historische races en rally´s.

Ford Falcon 1964

De theorie in praktijk gebracht

In 2002 viel het oog van de heer en mevrouw Subglee op deze Ford Falcon 1964 bij een autoliefhebber in Brunssum. Ze waren meteen verkocht. Ze hebben er twee jaren in rondgereden en ook verschillende festivals bezocht. Die bezoeken ze trouwens nog steeds om er op te treden met hun eigen R&R-band. In 2004 is de heer Subglee met de restauratie gestart. Het was noodzakelijk om verschillende reparaties aan de Ford Falcon 1964 uit te voeren. De lak was slecht, een oude schade aan de linker zijkant was door de vorige eigenaar niet goed gerepareerd en technisch waren er wat mankementen. Uiteindelijk heeft hij toen beslist om het meteen grondig aan te pakken en de auto volledig uit elkaar te halen. Dat is de heer Subglee wel toevertrouwd. Vroeger hadden ze thuis  in Sittard een autobedrijf waar hij als klein kind al met de technische kant van auto’s in aanraking kwam. Ook komen zijn opleidingen metaalbewerking en werktuigbouwkunde goed van pas. Als leraar heeft hij zijn kennis en kunde al jarenlang aan zijn studenten overgedragen. Met dit project combineert hij zijn werkervaring met zijn hobby.

Een toprestauratieFamilie Subglee

De body

Als eerste heeft hij zelf een nieuw stuk plaat vormgegeven en in de linker zijkant gelast. Ook werden enkele slechte stukken in de bodemplaat vernieuwd. Vervolgens is de body door Autobeitserij Holland chemisch ontlakt en ontroest, waarna de gehele carrosserie in een verfbad is gedompeld en volgens de KTL-methode op elektrostatische wijze van de eerste grondlaag voorzien. WellColl zal de auto nu na de benodigde voorbereidingen met de modernste laktechnieken voorzien van een nieuwe laklaag. Vervolgens neemt de heer Subglee het weer van ons over om de oldtimer verder op te bouwen. Hij heeft een aantal mooie aanpassingen in petto.

Bijzonder veel proces stappen

Naast het gebruikelijk strak maken van de carrosserie liggen de wensen van de familie Subglee op een uitzonderlijk hoog nivo.  Bij de meeste auto’s en oldtimers is er sprake van uitsluitend een kleur spuiten. In geval van de dit voertuig komt het neer op 4 kleuren.

  • de basis kleur roomwit
  • matzwart voor de motorruimte
  • hoogglans zwart voor de flanken op de zijkant
  • matrood voor dashboard en binnenzijde deuren

Door deze eisen nam het aantal processtappen behoorlijk toe, elke stap was een aparte behandeling in de spuitcabine:

  1. primer grondlaag onderzijde;
  2. onderzijde naden afkitten en bodyschutz aanbrengen
  3. onderzijde  roomwit spuiten
  4. primer grondlaag bovenzijde;
  5. motor ruimte matzwart spuiten
  6. binnenzijde primer grondlaag en nat in nat roomwit
  7. dashboard en deuren rood spuiten en nat in nat matte blanke lak
  8. de rest van de carrosserie roomwit spuiten
  9. zwarte flanken spuiten
  10. de gehele carrosserie als geheel weer afwerken met een extra harde hoogglans blanke lak

Het bepalen van de kleur

Het bepalen van de kleuren is een project op zich geweest. De auto was bij aankoop zwart met rode flanken. Fam. Subglee heeft ontelbare Ford Falcon afbeeldingen bekeken om erachter te komen welke kleuren hun bevielen. De kleurencombo moest vooral kenmerkend zijn voor de eerste helft van de 60-er jaren en dan vallen moderne tinten en effect lakken al af. Bleven de typische mono-kleuren en metallic-tinten van Ford uit die tijd over. Mooi, maar op elke classic car meeting zie je al tientallen Mustangs in die kleuren en dan valt het niet meer echt op. Uiteindelijk zijn ze uitgekomen bij de originele kleur waarmee deze Falcon in 1964 de fabriek is uitgerold: Wimbledon white met rood interieur. Deze staat ook als code op het VIN-plaatje. De matzwarte motorruimte en het chassis in body-kleur is ook volgens de originele specificaties. De contrasterende baan op de zijkanten was geen fabrieks-optie, maar werd en wordt wel vaak door de Falcon-bezitters toegepast als extra decoratie. Fam Subglee heeft gekozen voor zwart, omdat we het een mooi contrast vinden met de witte body-kleur. Eigenlijk omvat de kleur wit alle kleuren van het spectrum bevat en zwart de absolute tegenpool is, dus het ultieme contrast.

Het project is aan de kant van WellColl uitgevoerd door Lars Damhuis als plaatwerker, Rob Winants als voorbewerker, en Armand Koenen als spuiter. Allen zijn ze zeer ervaren in hun vak en hebben veel plezier beleefd aan dit project.

Technische aanpassingen

Oorspronkelijk lag er een 260 cubic inch V8 Small Block (4,3 liter) onder de motorkap. Deze wordt vervangen door een 302 cubic inch V8 Small Block (5,0 liter) met een vermogen van 350 pk! De kop en het inlaatspruitstuk zijn van aluminium. De carburateur is van het merk Edelbrock. De 2-traps Fordomatic automaat wordt vervangen door een 4-traps AOD-automaat. Want het is tenslotte een Amerikaan … en daarin hoor je niet te schakelen. De voorwielophanging wordt vervolgens gemodificeerd. En de achteras ingekort om plaats te maken voor 17” Hot Rod wielen (205 breed) in 50-er jaren look. In plaats van de oude trommelremmen komen er schijfremmen op. En het stuurhuis met kogelkringloop wordt vervangen door een bekrachtigde tandheugelinrichting voor exactere stuureigenschappen.

Niet de minste aanpassingen dus. Daar zal nog heel wat tijd in gaan zitten. Maar met de nodige morele ondersteuning van zijn vrouw zal de heer Subglee in zijn vrije uren deze droom uiteindelijk verwezenlijken. Het resultaat zal ongetwijfeld oogverblindend zijn.

Met onze fotoreportage volgen we de vorderingen op de voet. We wensen de heer en mevrouw Subglee veel succes en inspiratie toe.

Deel deze pagina