DSC 2405

Ford Fairlane modificatie stuurinrichting

Oldtimers zijn natuurlijk geweldig leuk om in te rijden, maar door oudere technologie en slijtage voelt het rijden vaak niet meer fijn.

Twee typische problemen die we regelmatig bij onze klanten tegenkomen is het remmen en sturen. Beide aandachtspunten hebben vaak te maken met een stuk slijtage, maar ook door het feit dat moderne auto's allemaal schijfremmen en een tandheugel besturing hebben.

Technologisch gezien zijn beide ontwikkelingen superieur aan trommelremmen en een tandwielkast stuurhuis.

Bij de het onderstaand voorbeeld, een Ford Fairlane 1957, is er sprake van een relatief complexe stuurinrichting met een tandwielkast en een overbrengingsmechanisme met fusee kogels. In deze constructie kunnen op relatief veel plekken speling ontstaan, die cumulatief voor een wazig en onveilig stuurgevoel zorgen.

Deze auto hebben we omgebouwd naar een modern tandheugel stuur systeem. In het ontwerp zijn er maar drie punten waar speling kan ontstaan. De tandheugel en twee fuseekogels. Dit geeft een heel fijn en direct stuurgevoel. Daarnaast is ook gelijk de stuurbekrachtiging geheel gemoderniseerd, met nieuwe cilinders en hydrauliek pomp.

Tegenwoordig worden de meeste nieuwe auto's zelfs in plaats van hydraulische stuurbekrachtiging met elektrische stuurbekrachtiging geleverd. Deze zijn zuiniger in gebruik, qua onderhoud eenvoudiger en te gebruiken in combinatie met hedendaagse veiligheids systemen.

Ook zijn er inmiddels bedrijven die zich gespecialiseerd hebben op het ombouwen van oldtimers naar een elektrische stuurinrichting.