Tectyleren als anti roest behandeling

Een anti roest behandeling hebben tegenwoordig alle moderne auto’s vanaf fabriek gehad. Deze moderne auto's roesten daardoor zo goed als niet meer. Maar het heeft tot begin jaren ’90 geduurd dat auto’s niet meer binnen enkele jaren aan het roesten waren. Er werd vanaf toen aan roestpreventie door vanaf de fabriek te tectyleren. Bij een oldtimer met roest moet een afweging gemaakt worden tussen roest verwijderen of roest behandelen.

De beste anti roest behandeling: de verzinkte carrosserie

Een verzinkte carrosserie kan bijna niet meer gaan roesten

Historie van roestpreventie bij auto's

De eerste grote stappen inzake roestpreventie (= anti roest behandeling) werden gezet door Porsche. De 911 met bouwjaar 1976 had een verzinkte carrosserie, met uitzondering van het dak. Het verzinken van plaatstaal is een zeer effectieve methode gebleken. Een beschadigde zinklaag herstelt zich deels zelf, waardoor de plaat niet verder gaat roesten. De eerste fabrikant die het verzinken van de auto carrosserie op grote schaal ging toepassen was Audi. Vanaf modeljaar 1985 waren alle Audi 100 modellen verzinkt, met als aanvulling anti roest middelen zoals tectyleren roest behandeling en wax roest behandeling. Ondanks dat moderne auto's niet snel meer roesten zie je toch nog af en toe een model op de markt verschijnen waar men spaarzaam met anti-roest producten, zoals Dinitrol of tectyl, is omgegaan. Een aantal van deze eigenaren nemen het zekere voor het onzekere en laten een aanvullende anti-roest behandeling (Dinitrol behandeling of tectyleren) doen.

Auto tectyleren: de Tectyl ML behandeling

Het tectyleren van een auto waren de eerste stappen naar roestpreventie

Hele generaties auto’s, en zeker de modellen waar oldtimer liefhebbers in zijn geïnteresseerd, hebben nauwelijks roestbescherming mee gekregen. In de jaren 70 was het gebruikelijk om auto’s achteraf te laten tectyleren, de zogenaamd tectyl ML of Dinitrol behandeling. In heel Nederland waren wel 100 Tectyl ML en Dinitrol behandeling stations. Er werden op diverse plaatsen in de carrosserie gaten geboord om toegang te krijgen tot de holle ruimtes, waarbij de holle ruimte’s werden voorzien van een tectyl ML laag (Wij doen dit overigens niet, we proberen eerst door demontage van onderdelen ons toegang te verschaffen aan de holle ruimte).

Vroeger waren de winters in Nederland strenger dan nu, er werd daardoor veel meer zout gestrooid. Zout versneld nog eens extra het corrosie proces.

Roest ontstaat bijna altijd op de fels-randen, daar waar 2 metalen platen aan elkaar worden verbonden. In de felsrand blijft het water gevangen zitten, waardoor het roesten gaat beginnen. Op een plat gespoten vlak zie je nooit roest zo maar beginnen. Dat kan alleen maar als er eerst een beschadiging heeft plaatsgevonden van de primer en de laklaag. Het zijn dus de randen en naden en holle ruimtes die behandeld moeten worden.

anti roest middelen test rapport

Je hoort een oldtimer roesten

Vandaag de dag niet meer voor te stellen, maar vroeger hadden auto's al na enkele jaren grote roestplekken

Bij het restaureren van een gehele auto moet er ook een economische afweging gemaakt worden. Van belang is de verwachte waarde van een auto na de restauratie. Voor auto’s met een waarde van meer dan € 40.000,- is het zinvol om een auto eerst geheel te ontlakken in een afbijtbad en vervolgens in een bad met primer geheel onder te dompelen, zodat ook de holle ruimtes  van een auto beschermd worden door primer.  De onderdompelmethode van de carrosserie, KTL genoemd, is pas in de jaren ’60 ontwikkeld, en pas vanaf de jaren ’80 op grotere schaal toegepast. Auto’s werden voorheen alleen aan de buitenzijdes die bereikbaar waren voor spuiters van een beschermende laklaag voorzien. De holle binnenruimtes werden niet beschermd. Anekdotes uit de jaren zeventig zeggen dat je een auto kon horen roesten.

Een goed anti roest product en een goede uitvoering zijn van essentieel belang voor het waardebehoud van uw oldtimerDe oldtimer professionals van WellColl

Na elke oldtimer restauratie is het erg belangrijk om er voor te zorgen dat je geliefde auto niet wederom het slachtoffer wordt van de roest duivel. Heeft u gekozen voor ontlakken en beschermen met de KTL-methode, dan heeft u al een uitstekende basis. Maar zelfs dan is nog een extra bescherming noodzakelijk, door middel van bijvoorbeeld een Dinitrol behandeling. Er zijn allerlei producten op de markt die allemaal gebaseerd zijn op vet of was. Een vettige substantie verdringt het water. Belangrijk is wel dat de vettige substantie in de felsranden en naden binnendringt en wel dusdanig dat er geen water in de fels randen kan gaan zitten.

Er is een verschil tussen roest verwijderen op een auto en roest behandelen

Bij een volledige restauratie, roest verwijderen, in andere gevallen roest behandelen

Afhankelijk van de auto of het totale kosten budget bij een restauratie en de bereikbaarheid van de roest moeten er keuzes gemaakt worden tussen roest verwijderen of roest behandelen op de auto. Is er van een kostbare oldtimer die geheel gerestaureerd wordt, dan is de genoemde KTL methode de allerbeste methode om roest te verwijderen. Is er sprake van een een opgebouwde auto die al roestvorming heeft, dan moet gekeken worden waar die roest zit en hoe makkelijk die roest te bereiken is. Op plaatsen waar je makkelijk bij kan, zou je roest kunnen verwijderen met slijpschijven, borstels of stralen en daarna weer primeren en lakken.

Lichte roest aan binnenzijde en op moeilijk bereikbare plaatsen is economisch alleen goed mogelijk door de roest te behandelen. De roest blijft daarmee dan aanwezig, maar wordt dusdanig voorzien van anti-roest producten dat de roest niet meer verder roest, waardoor er sprake is van bescherming tegen roest.

In de onderstaande video wordt een beroemde BMW 507 die van Elvis Presly is geweest, volledig gerestaureerd. 

In het eerste gedeelte wordt ook getoond hoe de auto in een chemisch bad wordt geplaatst, dit om de roest te verwijderen.

Twee groepen beschermingsproducten als anti roest behandeling

Pure was, of verdund met oplosmiddelen

De roest bescherming producten zijn te verdelen in twee groepen. Een oplosmiddelhoudende groep en een oplosmiddelvrije groep. De meeste producten, en zeker voor de doe het zelvers, zijn gebaseerd op oplosmiddelen. Dit is gedaan om het materiaal bij kamertemperatuur vloeibaar te maken. Het nadeel is echter groot. Het oplosmiddel zal na verloop van tijd verdampen uit de beschermlaag waardoor er craquelé effect ontstaat. Er komen dan over het gehele oppervlak barsten in de beschermlaag waardoor bescherming van het metaal niet meer gewaarborgd is de de antiroest werking voor een deel beperkt wordt. Tectyleren volgens ML behoort tot deze groep en is daardoor op langere termijn een minder goede oplossing. Als u toch gaat investeren in een anti-roest behandeling, doe het dan gelijk goed.

De andere groep is oplosmiddelvrij. Deze heeft als nadeel dat deze producten bij kamertemperatuur niet verwerkbaar zijn. Deze moeten om vloeibaar te worden eerst verhit worden. Daardoor wordt het aanbrengen een heel stuk moeilijker en kun je nauwelijks zelf meer doen. Het product dat wij gebruiken wordt verhit tot 120 graden Celcius.  WellColl gebruikt uitsluitend Mike Sanders anti roest vet. Voordat we het gaan aanbrengen, vindt er een uitgebreide voorbereiding plaats. Een auto die we behandeld hebben zal echt NOOIT meer gaan roesten.

Nog steeds een veelgemaakte fout: tienduizenden euro’s uitgeven aan een oldtimer en restauratie en dan bezuinigen op de o zo belangrijke anti roest behandeling.De oldtimer professionals van WellColl

Het product is ook geschikt voor oldtimers die niet net gerestaureerd zijn. Zolang er sprake is van oppervlakte roest en geen doorroesting is dat zinvol. Bij het behandelen van roest zal het product beginnende roest afsluiten van de buitenlucht en water. Het hecht heel goed op een reeds geroest oppervlak en zal door capillaire werking ook een beetje omhoog kunnen kruipen. Door de roest op de auto op deze manier te behandelen stopt het roest proces. Door de holle ruimtes te behandelen beschermd u het fundament van uw auto.

WellColl  gebruikt uitsluitend Mike Sanders antiroest vet.

 Dit product heeft de beste kwaliteit prestatie verhouding van alle geteste anti roest producten  voor roest op  een carrosserie te behandelen. WellColl is in Nederland nog een van de weinige bedrijven die anti roest behandelingen uitvoeren.

De prijs van een anti roest behandeling hebben we niet vast bepaald, omdat deze afhankelijk is van de grootte van de werkzaamheden aan uw auto, uw eigen voorbereiding en uw eigen wensen. Een indicatie van de anti roestbehandeling kosten is dat de prijs zal variëren tussen €450,- en €1200,-.

De roest behandelen van een auto vergt de nodige voorbereiding welke voor een groot deel de prijs bepaalt. Waar vroeger simpel een gat geboord werd om toegang te krijgen tot een holle ruimte, demonteren wij bijvoorbeeld bumper, verlichting, deurpanelen enzovoort  om ons toegang te verschaffen tot de holle ruimtes. Hiermee vermijden het boren van gaatjes, maar kunnen ook beter zien wat we doen.

Zie hieronder foto's van een Ford Falcon uit 1964 die we een anti roest behandeling gegeven hebben. De hele restauratie van deze bijzondere Ford Falcon vindt U hier. Klik op de foto's om deze te vergroten.

Ook moderne auto's hebben nog wel extra bescherming tegen roest nodig

In de praktijk komen we toch nog regelmatig modernere auto's tegen die extra bescherming kunnen gebruiken aan de onderzijde. De kosten daarvan vallen mee in vergelijking tot die situatie waarbij we een hele auto moeten behandelen. Zie hieronder enkele voorbeelden.