Deze 5 bedrijven bouwen oldtimers beter dan nieuw

FredOldtimerLaat een reactie achter

Eagle lightweight GT

Er gaan duizenden uren zitten in het bouwen van een van deze auto’s. Kosten nog moeite worden gespaard om de originele auto beter dan nieuw te maken. Dit door het gebruik van nieuwe materialen en nieuwe technologie die in de oorspronkelijke bouwperiode niet beschikbaar was.

Het bezit van een klassieke auto kan voor sommige mensen teveel van het goede  kan zijn. Je moet veel meer aan onderhoud doen en er is veel minder vertrouwen in de botsveiligheid van de auto.

Een oude auto kan er van buiten perfect uitzien, maar van binnen rot zijn, waardoor het een echte klus is om een goed exemplaar van je droomauto te vinden.

Kijk dan maar eens naar een van deze vijf bedrijven die gespecialiseerd zijn in het opnieuw  leven inblazen van oldtimers.

Ze nemen als uitgangspunt een geweldige iconische klassieke auto en geven hem zijn volle glorie terug. Maar niet alleen in zijn oude glorie maar  tot een detailniveau dat perfectie benaderd. Beter dan nieuw zelfs.

Hier zijn de vijf bedrijven die klassieke auto’s naar een hoger niveau tillen.

Eagle Lightweight E-Type GT

Een eerbetoon, of iets compleet nieuws? De Eagle Lightweight E-Type GT is nog veel meer.. Met het oog van een meester slaagde Eagle erin de uit de racewereld ontstane Jaguar E-Type Lightweight van de jaren zestig opnieuw te presenteren als een perfecte gentleman sport auto. Volgens het zakenblad Forbes is deze Eagle zelfs de mooiste auto van 2020.

Dit simpelweg een “restomod” noemen, zou heiligschennis zijn, aangezien bijna elk deel zorgvuldig is nagebouwd en geperfectioneerd. Maar Eagle begint nog steeds met een kale Jaguar Series 1 E-Type, ook al blijven bijna geen van de originele onderdelen behouden. Elk auto vergt ongeveer 8000 uur aan ombouwtijd.

Onder de buitengewoon lange motorkap van de E-Type bevindt zich een verbeterde en vergrote volledig aluminium 4,7-liter zescilinder, met drie Weber-carburateurs met dubbele choke in plaats van de originele SU’s. Ongeveer 380 pk komt uit die zes cilinders, gekoppeld aan een handmatige transmissie en fluitend door een titanium uitlaat.

Eagle gaat misschien zelfs een paar stappen verder dan Singer met zijn 911 (dat bedrijf staat zo bekend om zijn perfecte Porsche-bouwsels).  Zowat alles wat op een Eagle E-Type van magnesium kan worden gemaakt, is magnesium – en al het andere is koolstofvezel. Daardoor weegt de Eagle GT slechts 1.017 kg, en geloof maar dat het rijden erin een enorm genot is. De prijs van dit schepsel zal in de buurt van 1 miljoen Euro liggen.

eagle lightweight gt 1 min
eagle lightweight gt 1 min

Toyota FJ40

Veel auto enthousiastelingen kennen de ongelooflijke ‘Derelict’-creaties van Jonathan Ward, maar het merendeel van de projecten die het bedrijf ICON doet zijn klassieke Toyota Land Cruisers die omgebouwd worden tot perfect off road machines.

Je kunt de jouwe hebben zoals je wilt: ICON biedt de FJ40 aan als een volledig restauratie met een standaard look; als een hippe aangeklede off-roader gebouwd voor de paden van de Sahara; of met de patina van een oud werkpaard met gloednieuwe mechanica.

Weg met de standaardmotor,en er is een keuze uit een door Chevrolet geproduceerde LS 6.2-liter V8 met een handmatige of automatische transmissie; of, voor een nog meer retro-gevoel, een 2,8-liter zescilinder dieselmotor met vijfversnellingsbak.

De prijs voor de ICON  FJ40 begint bij Euro 170.000, en kan afhankelijk van uw wensen nog fors omhoog gaan.

icon fj40 1 min
icon fj40 1 min

David Brown Mini Remastered

Bestaat er een iconischer Britse auto dan de Mini? Het bedrijf David Brown denkt van niet. Het besteedt meer dan 1000 uur aan het aanpassen van elke klassieke Mini die door zijn handen gaat. Natuurlijk, onder de motorkap zit een klassieke BMC A-serie 1275 cc-motor, maar DB herbouwd de motor met nieuwe onderdelen, zodat deze nu 79 pk produceert.

Omdat het een Mini is wil het nog niet zeggen dat David Brown de dingen ook kaal laat zoals de Mini oorspronkelijk was. Er worden moderne voorzieningen aangeboden, zoals een 7-inch touchscreen infotainmentsysteem met CarPlay of Android Auto.

Aangezien de David Brown Mini Remastered niet in massa wordt geproduceerd zoals het origineel, is er geen reden om de montage te vereenvoudigen zoals BMC dat deed door dingen te doen zoals het de enorme puntgelaste naad over de voorspatborden – David Brown beweert trots dat zijn Mini is “Ontzoomd.” Hierdoor is het voertuig zowel veel stijver als heeft het een veel eleganter uiterlijk.

Prijzen beginnen bij 55.000 Euro maar kan oplopen op tot 80.000 Euro, afhankelijk van de opties die u wenst.

mini remastered oselli edition 1 min
mini remastered oselli edition 1 min

Classic Recreations 1969 Ford Mustang Boss 9

Hoewel stoere jongen auto’s  met een resto-modificatie alweer een hele populair zijn, krijgt  een bedrijf niet vaak de eer om officiele resto-mods te bouwen, zoals het geval is met de Mustang “Boss 9” uit 1969 van Classic Recreations.

Classic Recreations laat het aan de koper om te beslissen of ze een originele Mustang-body uit 1969 of 1970 willen gebruiken of kiezen voor een geheel nieuwe Ford-gelicentieerde carrosserie. Onder de motorkap zit een 8,4-liter V8 met  BOSS 9-cilinderkoppen en elektronische brandstofinjectie. Het aantal PK’s wordt niet vermeld, maar we wedden dat het veel is, en ze worden naar de achterwielen gestuurd via een handmatige Tremec transmissie.

Maak niet de fout door te denken dat dit een uitgeklede trackmachine is: het heeft een prachtig interieur met een geweldige multimedia systeem.

Dit staaltje vernuft kost rond de  200.000 Euro maar hou ook wat centen achter om de benzine te betalen die je nodig hebt, wat die lust deze auto wel.

classic recreations boss 429 1 min
classic recreations boss 429 1 min

MZR Roadsports Sport Design

De Britten houden zoveel van hun sportwagens, dat ze er zelfs een lenen van een ander land om weer perfect op te bouwen. MZR Roadsports uit het Engelse Bradford is daar het levende bewijs van en bouwt sterk verbeterde versies van een echte Japanse klassieker, de Datsun 240Z.

Als uitgangspunt nemen ze een verroeste carrosserie (zoals de meeste Datsuns uit die jaren helaas zijn) en blaast MZR de 240Z nieuw leven in met nieuw plaatwerk, remmen, uitlaatsystemen en brandstoftanks. Daar stopt het ook niet; De 240Z’s die uit dit bedrijf komen zijn gemoderniseerd met sperdifferentiëlen, moderne handgeschakelde vijf- of zesversnellingen en een 30-voudig verstelbare ophanging.

De kracht komt van een nieuw gebouwde 2.9- of 3.1-liter zescilinder. Er komen ongeveer 240 tot 280 PK uit het blok, en dat is meer dan genoeg voor een voertuig dat ongeveer een ton weegt.

In tegenstelling tot andere resto-mods, is het interieur niet voorzien van extra elektronica. Het gaat dus alleen over jou, je Datsun en de weg die voor je ligt. Prijzen beginnen bij 100.000 Euro voor de Sport Edition en kunnen 115.000 Euro bedragen voor het Sport Design-model.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.