Steenslag reparatie

Er zijn 3 methodes om steenslag te reparen

Wat is steenslag? Hoe kom je eraan en hoe repareer je dat bij een auto?

Er zijn hoofdzakelijk twee oorzaken voor steenslag. Losliggende steentjes waar een band overheen rijdt worden min of meer onder bepaalde omstandigheden gekatapulteerd. Dat kan een voorliggende auto zijn, maar ook een tegenligger. De steenslag hiervan vindt meestal op de voorbumper en motorkap plaats.

Steenslag kan ook veroorzaakt worden door de eigen auto, in dit geval door je eigen banden.  De steenslag zit in dat geval vaak onderlangs in de buurt van wielkasten.

Hoe meer steentjes op een weg liggen hoe groter de kans op steenslag. In landelijke gebieden hebben auto's veel meer last van steenslag dan in stedelijke gebieden.

Ook wegwerkzaamheden dragen bij aan steenslag.

In alle gevallen ontsiert het de auto en drukt het bij inruil of verkoop de waarde. Ook kan, afhankelijk in welke mate de primer laklaag beschadigd is, ook roest ontstaan. En roest kan klein beginnen en groot eindigen.

Er zijn drie reparatie methodes om steenslag weg te werken

Van eenvoudig bij tippen tot gehele delen overspuiten

Bijtippen van steenslag

De eenvoudigste steenslag reparatie methode is het bijtippen van de steenslag. Dit heeft met name zin als het aantal beschadigingen niet te groot is.

U zou dat ook zelf kunnen doen mits u uiteraard de juiste lak gebruikt. Een en ande kan op een eenvoudige manier, maar ook dusdanig dat er zo goed als niets meer van de steenslag te zien is. Dan wordt de beschadiging met lak hoger opgevuld dan de laklaag zelf. Na uitharden plaatselijk weg geschuurd en vervolgens gepolijst. Deze laatste methode is ook weer wat duurder.

De methode om bij te tippen wordt minder zinvol als het aantal steen inslagen toenemen.

Spotrepair methode

Zijn het aantal inslagen aan de hoge kant,  zitten deze ( voornamelijk) op de bumper en relatief dicht bij elkaar? In dat geval kunt u een spotrepair overwegen.

Een spotrepair is een plaatselijk en kostenbesparende reparatie. Daarbij wordt een gebied van max de A4 grootte bewerkt en weer gespoten. Deze reparaties vinden voornamenlijk op de voor en achterbumper plaats. Qua prijs zit een spotrepair tussen bijtippen en overspuiten in.

Delen overspuiten

Zitten op de beschadigde delen tientallen tot honderden steenslag inslagen?

Dan heeft een beperkte reparatie geen zin. De beste methode is dat onderdeel ( bumper, spatbord of motorkap ) in zijn geheel over te spuiten. Dit is de meest omvangrijke steenslag reparatie methode.

steenslag reparatie
steenslag auto